آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

با سلام

1- انجام پروژه های کیفی شما با NVivo

دانشجویان و پژوهشگران گرامی، اگر پایان نامه یا کار پژوهشی شما از نوع کیفی است و در تحلیل داده ها دسته بندی و گزارش گیری و استخراج مدل سلسه مراتبی و مدل مفهومی، مشکل دارید، اینجانب با نرم افزار Nvivo اطلاعات پروژه تان را دریافت و موارد ذکر شده را از آن استخراج می کنم.

اما برای اینکه اطلاعات پروژه شما برای ورود به نرم افزار آماده شود، ذکر چند نکته ضروری است.

1- قبل از هرچیز باید متذکر شوم که کدگذاری پروژه بر عهده شماست. زیرا رشته ها و گرایش های بسیاری وجود دارند که نه بنده و نه هیچ فرد دیگری، در تمام این رشته ها تخصص ندارد. بنابراین، مراحل انتخاب واحد ضبط و استخراج مفهوم و تبدیل آن به کد بر عهده شماست.

2- مشخص نمودن واحد تحلیل پروژه. برای راهنمایی و تقریب به ذهن، عرض می کنم که در تحلیل داده های کیفی، همان طور که شاید خودتان بهتر بدانید، باید واحد تحلیل مشخص شود. مثلاً واحد تحلیل در پروژه ای که از مصاحبه در آن استخراج شده است، هر فرد مصاحبه شونده است.

اگر شما برای پروژه تان لازم است از برخی اساتید و مدیران یا هر کدام از این ها مصاحبه بگیرید، هر مصاحبه ضبط شده یا پیاده شده، یک واحد تحلیل به حساب می آید. بنابراین اگر شما پروژه تان بر محور مصاحبه ها باشد، برای اینکه بنده ورود اطلاعات در نرم افزار را بتوانم انجام دهم، اول از همه باید مصاحبه ها به صورت متنی پیاده سازی شوند (توصیه اساتید تحلیل داده این است که در این مرحله (پیاده سازی) به هیچ وجه ویرایش ادبی و نگارشی روی مصاحبه انجام ندهید. بلکه حتی الامکان واو به واو باید پیاده سازی عیناً انجام شود.)

دقت کنید چون هر کدام از مصاحبه ها یک واحد تحلیل شما را شامل می شود، به هیچ وجه همه را در یک فایل ذخیره نکیند. بلکه هر مصاحبه در فایلی جدا پیاده سازی و ذخیره گردد

3- برای کدگذاری مصاحبه ها، بهتر است مانند نمونه زیر عمل کنید تا سرعت انجام کار شما توسط بنده بیشتر شود

برای نمونه من یک بخش از مصاحبه ای را که قبلاً روی آن کار کرده ام می آورم:

   محتوای آموزشی بایستی باز از برنامه‌ریزی درسی با نیازسنجی درس آغاز بشود(نداشتنبرنامه‌ریزی درسی) که عموماً در دانشگاه این نیازسنجی به شکل تجربی و نخبگی اتفاق می‌افتد(اتکاء نیازسنجی به خبرگی شخصی افراد) و برهمین اساس محتواها(نبود محتوای مناسب آموزشی مناسب و به روز) دقیقاً اهداف آموزشی را تعقیب نکردند(دنبال نکردن اهداف آموزشی) و دانش لازم رابه فراگیر انتقال نمی‌دهند.


در نمونه مصاحبه بالا می بینید که بخشی از متن به صورت هایلایت زرد مشخص شده. در واقع این بخش از متن حاوی مفهومی است که مد نظر پژوهشگر بوده و می خواهد آن را به کد تبدیل کند.. همان طور که مشاهده می کنید پس از پایان بخش هایلایت شده، پرانتزی آمده که درون آن کلمه یا عبارت به رنگ قرمز مشخص است. این کلمه یا عبارت قرمز رنگ شده، خلاصه شده مفهوم است که از بخش هایلایت شده زرد رنگ بدست آمده و کد آن مفهوم است. به این کد کد اولیه نیز می گویند.

نکته: ممکن است در یک پاراگراف دوبار پشت سر هم به یک مفهوم اشاره شده باشد. در اینجا برخی از پژوهشگران برای از بین نرفتن فراوانی این اشاره و تاکید بر مفهوم، پرارگراف را تفکیک کرده و به صورت تکراری کد مورد نظر را در ادامه می آورند.

مثلاً:

تمام این چیز‌ها باید جمع بشود و البته امتیاز‌ها باید مشخص باشد امتیاز‌های بالا را ارزیاب ضمن آموزش از کلاس درس بدهد به استاد و این امتیاز میان ترم امتیاز دانشجو است(ضعف نظام ارزشیابی آموزشی)  و متأسفانه خودمان هیچ موقع از این کار‌ها را انجام نمی‌دهیم و تنها کاری که می‌کنیم این دانشجو ما سؤال میکند و همان هم به جای امتیاز قرار می‌دهیم(ضعف نظام ارزشیابی آموزشی

در مثال بالا می بینید که از یک پاراگراف طولانی یک مفهوم و کد دوبار استخراج شده است. زیرا پژوهشگر دوبار تاکید را در این بخش از مصاحبه احساس کرده است. بنابراین شما نیز اگر در مصاحبه تان چنین حالتی وجود داشت، بهتر است برای در نظر گرفتن تاثیر تاکید، همین طور عمل کنید

4- میانگین هزینه ورود اطلاعاتو تحلیل و گزارش گیری و... توسط نرم افزار، برای پروژه های مصاحبه محور، حدود هفتصد هزار تومان است و این مبلغ بسته به تعداد بیشتر مصاحبه ها بالاتر خواهد رفت. تعیین دقیق مبلغ پس از انجام نکته 3 و ارسال آن به بنده صورت خواهد گرفت

5- برای ارتباط با بنده، از شماره هایی که در پست اول قرار داده ام (09128481337 و یا 09194947304) استفاده کنید


2- انجام پروژه های کمی شما با SPSS

دانشجویان و پژوهشگران عزیز، اگر پایان نامه یا پروژه شما طبق معمول گذشته، با تکیه بر آمار و از نوع کمی است، شما نیز می توانید برای ورود اطلاعات و محاسبات آماری مربوطه در SPSS با من تماس بگیرد. البته در حال حاضر این نوع از پروژه ها تنها از خانم ها پذیرفته می شود. پس اگر شما دانشجو یا پژوهشگر خانم هستید، تماس بگیرید (09128481337 و یا 09194947304) تا در مورد  نحوه ارتباط و هزینه و... به شما توضیح داده شود.



تاریخ : جمعه 96/11/6 | 2:48 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ