آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

با سلام به دوستداران علم و پژوهش


به اطلاع می رساند، پس از چندین بار لغو شدن، کارگاه های آموزشی گراندد تئوری (#نظریه_پردازی_داده_بنیاد) و #تحلیل_داده_های_کیفی_بانرم_افزارNVivo  ، کارگاه نظریه پردازی داده بنیاد در روز سه شنبه به تاریخ 1395/03/11 با تدریس جناب آقای دکتر رضایت، به مدت 8 ساعت در محل #انجمن_آموزش_عالی_ایران برگزار گردید.

در این جا گزارش خلاصه ای از کارگاه و مباحث بیان شده در آن به نظر شما، پژوهشگران محترم می رسانم.

و اما گزارشی خلاصه از کارگاه:

همان طور که در بالا گفته شد، پس از مدت ها لغو شدن برنامه ها، آن هم به دلیل به حد نصاب نرسیدن متقاضیان، این بار در روز سه شنبه به همت #انجمن_آموزش_عالی_ایران به نشانی (  http://www.ihea.ir )، با شرکت بیش از 15 نفر از دانشجویان در سطوح مختلف علمی (اغلب دانشجو و یا فارق التحصیل در سطح دکترا) کارگاه نظریه پردازی داده بنیاد، با تدریس جناب آقای دکتر رضایت، برگزار گردید.

در ابتدای کارگاه، که به صورت ارائه پاورپوینت، بود، ایشان تاریخچه خلاصه و جامعی، از گرایش به پژوهش های کیفی بیان کردند. این که از چه زمانی نیاز به پژوهش هایی با رویکرد کیفی در جامعه علمی جهان احساس شد و چه کسانی، آغازگر این راه بودند.

سپس انواع روش های تحقیق و پژوهش کیفی و کارکردهای هر کدام توضیح داده شد تا به روش کیفی نظریه پردازی داده بنیاد رسید.

سپس ایشان با بیان واژه غربی این روش کیفیGroundedTheory#  (#گراندد_تئوری) به معرفی واژه های معادلی در فارسی از این روش، پرداختند. از قبیل نظریه زمینه ای، نظریه داده محور، نظریه پردازی داده بنیاد و... .

اما در نهایت واژه #نظریه_پردازی_داده_بنیاد را مناسب ترین معادل فارسی از نظر خودشان، برای معادل گراندد تئوری، معرفی نمودند.

سپس به شباهت های این روش با روش های کیفی دیگر اشاره کرده و بعد انواع طرح هایی (1- نظام مند 2- پدیدار شونده 3- سازه گرایانه) که می شود در این روش از آن ها استفاده و به پژوهش کیفی پرداخت را مطرح کردند.

ایشان در توضیح این سه طرح، طرح اول یعنی نظام مند را ساده ترین و البته ضعیف ترین طرح در انجام روش پژوهش داده بنیاد مطرح کردند و قدرت طرح پدیدار شونده را متوسط و طرح سازه گرایانه را قوی ترین و البته پیچیده ترین طرح در میان این سه، بیان کرده و برای افرادی که به تازگی وارد پژوهش های داده بنیاد شدند، طرح اول را که طرحی نظام مند و با قاعده و چارچوب های خاصی است را پیشنهاد نمودند.

در کارگاه ایشان نیز، به مراحل انجام این طرح پرداخته شد.

این طرح در کل، شامل مراحل کد گذاری ( باز، محوری و گزینشی) می شود.

در ادامه توضیح این روش در نظریه پردازی داده بنیاد به فرایند تدوین سوال ها و فرضیه ها اشاره شد

سپس در مورد نحوه ثبت و ضبط داده های پژوهش مطالبی بیان گردید (این که چطور باید مثلاً در یک مصاحبه یادداشت برداری کرد یا اگر ضبطی صورت می گیرد، چطور و تا چه حدی مصاحبه پیاده سازی شود و چه زمانی دست به تقلیل داده های جمع آوری شده زد)

بعد از آن، ایشان  تعریفی از کد گذاری یا مقوله بندی که بخش اصلی یک پژوهش داده بنیاد می باشد را ارائه دادند و به نحوه تقطیع داده ها اشاره کردند.

در ادامه کارگاه، تمرین هایی هم برای دانشجویان در نظر گرفته شد که با نحوه انتخاب کد (مقوله) و راه رسیدن از مفهومی که از متن برداشت می کنند به مقوله ای که در برگیرنده آن مفهوم است،آشنا شوند. همچنین این که چطور، باید این مقولات باز را چطور در چند دسته محدود تر جای داده ( و دسته بندی کرد)، چه تعداد در هر دسته مناسب هستند و در نهایت، از این دسته بندی به چه مفوم واحدی می توان رسید، در این کارگاه به بحث و آموزش گذاشته شد.

خب اغلب اعضاء در مورد این بخش از کارگاه، سوالات فراوانی در ذهنشان شکل می گرفت که استاد، سعی نمودند با توجه به کمبود  وقت و خستگی اعضاء بهترین و خلاصه ترین جواب ها را برای سوالاتشان، ارائه کنند.

در نهایت نیز ارتباط بین مقوله های ساخته شده و رسیدن به الگوی پارادایمی بیان شد و اینکه چگونه نقش هر کد ساخته شده؛ در این الگو مشخص شود.

 

دوستان عزیز، با توجه به حجم بالای اطلاعاتی که در این کارگاه 8 ساعته آموزش داده شد، بنده سعی نمودم در حد توان و علم خودم، خلاصه ترین گزارش را به نظر شما عزیزان برسانم.

دوستانی که با این گزارش علاقه مند به تدوام برگزاری این کارگاه هستند و می خواهند در پژوهش های خود، چنین شیوه ای پیش بگیرند، می توانند با #انجمن_آموزش_عالی_ایران به شماره 0218132234 تماس گرفته و درخواست خود را مطرح کنند. انجمن هم با در نظر گرفتن حد نصاب و تعیین زمان، انشالله در آینده، این کارگاه را مجدداً برگزار خواهد کرد.

در ضمن بنده گروهی در نرم افزار اتباطی تلگرام ایجاد کردم که در آن عزیزانی که به این شیوه از پژوهش علاقه مند و در کار خود استفاده می کنند، گرد هم آمده و با هم تبادل اطلاعات می کنند. شما علاقه مندان هم در صورت تمایل می توانید با شماره این جانب 0.9.1.9.4.9.4.7.3.0.4 که تنها امکان گفتگوی متنی، از طریق تلگرام، در آن میسر است، با بنده ارتباط برقرار کرده و درخواست عضویت در گروه را دهید.

امید است این گزارش که البته کمی طولانی شد، مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد.

 

6 مطلب مرتبط اخیر:

اطلاعیه کارگاه آموزشی گراندد تئوری و کارگاه آموزشی NVivo

گزارش کارگاه آموزشی نرم افزار NVivo 10 به همراه تصاویر

مکان های توزیع کتاب تحلیل داده های کیفی با نرم افزار NVivo 10

کارگاه آموزشی نرم افزار تحلیل داده های کیفی (NVivo) (تاریخ برگزاری، گذشته است)

دانلود نسخه ی 10 نرم افزار تحلیل داده های کیفی (NVivo)

تحلیل داده های کیفی با نرم افزار NVivo 10

 




تاریخ : چهارشنبه 95/3/12 | 1:38 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر


  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ