آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

آموزش نرم افزار NVivo# (آشنایی با نرم افزار و ایجاد پروژه)

همان طور که در این پُست، معرفی کوتاهی از نرم افزار NVivo# داشتم، یادآوری می کنم که این نرم افزار، برایتسهیل و تسریع در پژوهش های کیفی، کاربرد دارد. به خصوص در پژوهش های بزرگی که شما با حجم زیادی از داده ها مواجه هستید، دسترسی و کار، بر روی حجم عظیمی از داده، به صورت دستی و حتی با وجود نرم افزارهای واژه پردازی چون MirosoftWord# نیز، دشوار است.

اینجاست که نرم افزار NVivo# می تواند قدرت خود را در مدیریت حجم عظیم داده های شما نشان دهد.

در این پُست، فرض بر این است که شما دوست عزیز، این نرم افزار را بر روی سیستم خود نصب کرده اید و اکنون می خواهید با محیط آن آشنا شده و انشاالله پروژه کیفی خود را با آن شروع کنید.


در ابتدا که این برنامه را اجرا می کنید، اولین پنجره پیش رو را، پنجره خوش آمدگویی خواهید دید. در شکل زیر، نمونه ای از پنجره خوش آمدگویی که در سیستم من باز شده را می بینید:

 برای مشاهده تصویر بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

همان طور که در این پنجره مشاهده می کنید، در سمت چپ، شاهد سه گزینهNew Project،   Open Project و Help هستید.

در بخش بالایی هم سربرگ های حاوی ابزارهای مورد نیاز شما وجود دارد که،  برخی از آن ها را در نرم افزارهایی چون MicrosoftWord# شاهد بوده اید.

با این توضیح خلاصه، به ایجاد یک پروژه جدید، می پردازم و آشنایی با بخش های دیگر نرم افزار را به زمان کار با همان بخش، موکول می کنم.

همان طور که واضح است، برای ایجاد پروژه مورد نظر خود، باید بر روی گزینه New Project کلیک کنید. با کلیک بر روی این گزینه که اولین گزینه در پنجره خوش آمدگویی در سمت چپ است، پنجره ای به شکل زیر باز می شود:

 

 برای مشاهده تصویر بزرگتر، روی آن کلیک کنید.


در این پنجره که من اجزای آن را با شماره، نامگذاری کرده ام، در بخش Title عنوان انتخابی برای پروژه را وارد می کنید. در بخش Description می توانید توضیحاتی راجع به پروژه خود داشته باشید (این بخش اختیاری است). طبق هر نرم افزاری که قابلیت ذخیره سازی دارد، با کلیک بر روی دکمه Browse… می توانید محل ذخیره سازی پروژه خود را مشخص کنید.

در نهایت، هنگامی که شما عنوانی مناسب و محل ذخیر سازی برای پروژه خود انتخاب کرده باشید، دکمه OK برای شما فعال شده و می توانید پروژه خود را ایجاد کنید.

بعد از اجرای مراحل بالا، پنجره کاری نرم افزار برای شما به نمایش در می آید. در شکل زیر شما نمونه ای از این پنجره را مشاهده می کنید.

 

 برای مشاهده تصویر بزرگتر، روی آن کلیک کنید.


در پنجره فوق، در بخش بالایی، عنوان پروژه شما، نمایش داده می شود. در ستون کناری (در مستطیل باز شده که عنوان آن Sources است)، 4 پوشه مشاهده می کنید که من کاربرد سه پوشه اول را توضیح می دهم.

اولین پوشه، به نام Internal برای داده های اصلی پژوهش شما، از قبیل فایل های متنی، صوتی، تصویری و دست نوشته هایی که توسط شما گردآوری شده، در نظر گرفته شده است.

دومین پوشه، به نام  External، برای داده های مرتبط با منابع تحقیق شما، از قبیل: کتاب ها، مقالات، صفحه های اینترنتی و... ، در نظر گرفته شده است.

سومین پوشه، به نام Memos نیز برای وارد کردن یادداشت ها، تحلیل ها، افکار و اندیشه ها، تفسیرها، پرسش ها، و جهت گیری خود، در مورد داده ها، مفاهیم و مقوله های تحقیق که حین انجام تحقیق، می خواهید در جایی ثبت کنید، در نظر گرفته شده است.

پایان

منبع: برگرفته شده از کتاب تحلیل داده های کیفی با نرم افزار NVivo10 

تالیف دکتر غلامحسین رضایت (عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ) و دکتر سید صمد بهشتی (عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج)




تاریخ : جمعه 95/8/14 | 7:29 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ