آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

از این پس دسته جدیدی به نام آموزش خوشنویسی ایجاد کردم تا علاقه مندان به یادگیری این هنر بتونن استفاده کنند.

خود من هنوز تازه کار هستم و از خودم چیزی نمی ذارم، بلکه #سرمشق های استاد (#استاد_شریفیان) رو براتون آپلود می کنم تا بتونید استفاده کنید

این آموزش ها اغلب ویدئویی هستند و در سایت نماشا بارگذاری می شن

برای اولین آموزش

مصرع "در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم" رو براتون آماده کردم

هر وقت یادتون رفت کجا این آموزش ها قرار دارند، هشتگ #سرمشق_های_استاد_شریفیان رو سرچ کنید


لینک تماشای ویدئو

این هم لینک دانلود  ویدئو



 




تاریخ : شنبه 96/11/21 | 12:9 صبح | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر


به نام قادر علی کل شئ

دو سه سال پیش بود که دنبال برنامه ای بودم برای شفاف کردن پنجره های ویندوز.

راستش می خواستم با اون برنامه پنجره برنامه هایی مثل mspaint     رو شفاف کنم و بعد این mspaint   یا همون برنامه نقاشی خودمون رو بذارم روی یک تصویر مثل نقشه ماهواره ای یک منطقه و اینجوری یه کپی دقیق از یک محل داشته باشم.

یادمه دوران راهنمایی برای کپی کردن نقشه ها با نفت کاغذ رو شفاف می کردم و نقشه کتاب رو کپی می کردم. حالا بعد از کلی سال و پیشرفت دنیای دیجیتال و نقشه های آنلاین و... باید برنامه نقاشی رو شفاف می کردم... هههه.

همون چند سال پیش تو انجمن پی سی ورلد درخواستم رو مطرح کردم و یک کاربری یک برنامه بهم داد که مدعی بود خودش ساخته. بعد از چند سال که اون برنامه رو گم کرده بودم با یک سرچ تو اینترنت مشابه های بهتر از اون رو پیدا کردم

می دونم شاید راه های بهتری برای اون هدفم وجود داشته و داره، اما بعضی وقت ها واقعا به چنین برنامه ای نیاز می شه. فرض کنید می خواهید مدل استخراج شده از یک نرم افزار مثل همین NViVo که من تو وبلاگم گذاشتم رو نظم بهش بدید و دقیق زیباعناصرش رو جایگذاری کنید. خب برای دقت بالا خوبه که مثلاً عناصر حول یک دایره یا یک چند ضلعی چیده بشن. اما خود نرم افزار بهت این امکان رو نمی ده.

مگر اینکه پنجره مدل خروجی رو شفاف کنید و پشت پنجره تصویر چند ضلعی یا دایره بذارید. حالا که اجزای مدل رو به راحتی می تونید اطراف شکل هندسی پشت اون بچینید.

به هر حال. تو این پست من یکی از این برنامه ها رو معرفی می کنم. یک برنامه رایگان به نام Glass Window 

پس از نصب این برنامه  شما باید رو جام شیشه ای کلیک کرده و اون رو درگ کنید روی نوار عنوان برنامه ای که می خواهید محیطش شفاف بشه


دانلود فیلم آموزش

تماشای فیلم

این هم لینک دانلود برنامه


 




تاریخ : جمعه 96/11/20 | 1:39 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

به نام قادر علی کل شئ

با سلام


در این پست با گزارشی از کارگاه #نظریه_پردازی_داده_بنیاد (GroundedTheory#) در خدمت شما دوستان هستم

کارگاه مذکور در روز دوشنبه 1396/11/16 ساعت 8 صبح، برگزار گردید. شرکت کنندگان اغلب دانشجویان مقطع دکترا در رشته های مختلف از #علوم_انسانی بودند.

مدرس کارگاه نیز جناب آقای دکتر #غلام_حسین_رضایت بود.

ایشان برنامه کارگاه را به حدیثی از امام علی (ع) شروع کردند

کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ 

هر ظرفى از آنچه در آن نهند تنگ گردد ، جز ظرف دانش که به آن گسترش یابد .

نهج البلاغه حکمت 205

ایشان با آوردن این حدیث در ابتدای کلام خود می خواستند به این اشاره کنند که علاقه مند به #دانش هیچ گاه سیر نمی شوند و دانش هر چه بیشتر شود ظرف خود را نیز بزرگتر می کند تا بازهم آماده کسب دانش جدید شود

سپس برای جمله ای از بزرگان را در ادامه گفتند:

هیچ لذتی نیست که با لذت کشف برابری کند.

در ادامه کارگاه کاربرد #نظریه_پردازی_داده_بنیاد را در پژوهش های اکتشافی بیان کردند. پژوهش هایی که پژوهشگر تنها دانش زمینه ای برای ورود به اکتشاف در آن موضوع را دارد و حال می خواهد با این ابزار که ابزار پژوهش_کیفی است و با آن دانش زمینه ای دست به اکتشاف در مورد موضوع انتخاب شده بزند.

در ادامه علت و لزوم تغییر رویکرد از پژوهش کمی به #پژوهش کیفی توضیح داده شد. اینکه نتیجه پژوهش_های_کمی در برخی موارد نتایجی نا معتبر و متناقض از واقعیت موجود ارائه می دهند. چرا که عواملی مهم و موثر در هنگام پژوهش وجود دارد که به کمیت و عدد در نمی آید و مغفول می ماند. همین عوامل باعث ایجاد نتایج متناقض در پژوهش_کمی می شود.

مثلاً هنگامی که پژوهشگر کمی، #پرسشنامه ای تنظیم می کند و به تعداد زیادی خبرگان حوزه تحقیق خود می دهد، ممکن است پر کننده پرسشنامه برخی از جواب ها را به هر دلیلی غیر واقعی ثبت کند. ممکن است در نظرش حالتی باشد که در پرسش نامه پیش بینی نشده باشد. این ها و خیلی موارد دیگر باعث ایجاد نتایج غیر قابل اطمینان این نوع پژوهش ها شده که در نهایت پژوهشگران را در چند دهه اخیر به سمت پژوهش های کیفی متمایل کرد.

در عوض پژوهش های کیفی که در قالب مصاحبه های عمیق با تعداد افراد بسیار کمتر و شناخته شده انجام می شود، مشکلات پژوهش های کمی را ندارد. در این پژوهش ها حتی حالات و نحوه پاسخ مصاحبه شونده برای پژوهشگر حاوی پیام است و می تواند صداقت و یا عدم صداقت را در مصاحبه ای که چهره در چهره است، در داده های خود ثبت کند. در این روش مصاحبه کننده و مصاحبه شوند وقت کافی گذاشته و سوالات به دقت جواب داده می شود و مصاحبه شونده مجبور نمی شود در جهتی خاص جواب های خود را هدایت کند و همین باعث جمع آوری داده های معتبرتری می شود.

پس از توضیحاتی از این دست در مورد برتری پژوهش های کیفی، به بیان انواع روش های کیفی به صورت تیتر وار پرداخته شده

روش هایی مانند: 1- #قوم_نگاری 2- #پدیدار_شناسی 3- #داده_بنیاد  4- #تحلیل_محتوا 5- #تحلیل_گفتمان 6- #تحلیل_روایت 7- #تحلیل_تاریخی

که خب بحث این کارگاه #داده_بنیاد بود

سپس به تعریف نظریه و اجزای آن و نردبان روند نظریه پردازی اشاره شد

نردبانی که در پله پایین آن محسوسات  قرار دارد و به ترتیب، پله های بعدی آن مفاهیم، سازه ها، تعمیم ها، نظریه  قرار دارد که جهتی از محسوس به انتزاع دارد.

پس از این توضیحات نحوه جمع آوری داده، ثبت و ضبط آن و روش تفکیک دسته بندی داده اشاره شد.

این که داده ها می تواند از مضاحبه ها اخذ شود. یا می تواند از اسناد تاریخی، فیلم، صوت، روزنامه ها و غیره باشد

و اینکه پس از جمع آوری این داده ها چطور باید تقسیم بندی و دسته بندی شوند. اینکه ما باید در یک تقسیم بندی واحد تحلیل داشته باشیم که در مصاحبه ها، هر کدام از مصاحبه ها یک واحد تحلیل است. یا در بررسی اسناد تاریخی واحد تحلیل می تواند از جنس زمان مثلا سال باشد.

بعد از بیان روش های جمع آوری و دسته بندی داده ها توضیحاتی راجع به تحلیل داده ها داده شد. اینکه باید دنبال مفاهیم در ارتباط با سوال اصلی پژوهش در بین داده ها باشیم و از این مفاهیم به عبارت خلاصه ای در حد نهایت دو سه کلمه برسند که این عبارت همان کد و به این روند کدگذاری گفته می شود.

پژوهشگر در این مرحله تا آخر پژوهش باید با این کدها کار کند و مورد پالایش و بازبینی قرار دهد و ارتباط احتمالی بین آن ها را تشخیص دهد و آنهایی که معنای مشترکی دارند را در یک گروه قرار دهد و...

بعد از پایان یافتن این توضیحات در مورد کد گذاری و انواع کدها در #گراندد_تئوری استاد، تمرین هایی آماده کرده و بین شرکت کنندگان توضیع کردند تا شرکت کنندگان در عمل نیز آموخته های خود را به چالش بکشند.


...

در پایان کارگاه خلاصه ای از مباحث کارگاه که در قالب کتاب #کارگاه_آموزشی_نظریه_پردازی_داده_بنیاد گردآوری شده بود به اعضاء پیشنهاد شد

قیمت این کتاب هشت هزار تومان است که شما علاقه مندان، جهت سفارش می توانید با بنده تماس بگیرید. شماره تماس در پست ثابت وبلاگ وجود دارد




تاریخ : چهارشنبه 96/11/18 | 12:3 صبح | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

به نام قادر علی کل شئ

با سلام

1- انجام پروژه های کیفی شما با NVivo

دانشجویان و پژوهشگران گرامی، اگر پایان نامه یا کار پژوهشی شما از نوع کیفی است و در تحلیل داده ها دسته بندی و گزارش گیری و استخراج مدل سلسه مراتبی و مدل مفهومی، مشکل دارید، اینجانب با نرم افزار Nvivo اطلاعات پروژه تان را دریافت و موارد ذکر شده را از آن استخراج می کنم.

اما برای اینکه اطلاعات پروژه شما برای ورود به نرم افزار آماده شود، ذکر چند نکته ضروری است.

1- قبل از هرچیز باید متذکر شوم که کدگذاری پروژه بر عهده شماست. زیرا رشته ها و گرایش های بسیاری وجود دارند که نه بنده و نه هیچ فرد دیگری، در تمام این رشته ها تخصص ندارد. بنابراین، مراحل انتخاب واحد ضبط و استخراج مفهوم و تبدیل آن به کد بر عهده شماست.

2- مشخص نمودن واحد تحلیل پروژه. برای راهنمایی و تقریب به ذهن، عرض می کنم که در تحلیل داده های کیفی، همان طور که شاید خودتان بهتر بدانید، باید واحد تحلیل مشخص شود. مثلاً واحد تحلیل در پروژه ای که از مصاحبه در آن استخراج شده است، هر فرد مصاحبه شونده است.

اگر شما برای پروژه تان لازم است از برخی اساتید و مدیران یا هر کدام از این ها مصاحبه بگیرید، هر مصاحبه ضبط شده یا پیاده شده، یک واحد تحلیل به حساب می آید. بنابراین اگر شما پروژه تان بر محور مصاحبه ها باشد، برای اینکه بنده ورود اطلاعات در نرم افزار را بتوانم انجام دهم، اول از همه باید مصاحبه ها به صورت متنی پیاده سازی شوند (توصیه اساتید تحلیل داده این است که در این مرحله (پیاده سازی) به هیچ وجه ویرایش ادبی و نگارشی روی مصاحبه انجام ندهید. بلکه حتی الامکان واو به واو باید پیاده سازی عیناً انجام شود.)

دقت کنید چون هر کدام از مصاحبه ها یک واحد تحلیل شما را شامل می شود، به هیچ وجه همه را در یک فایل ذخیره نکیند. بلکه هر مصاحبه در فایلی جدا پیاده سازی و ذخیره گردد

3- برای کدگذاری مصاحبه ها، بهتر است مانند نمونه زیر عمل کنید تا سرعت انجام کار شما توسط بنده بیشتر شود

برای نمونه من یک بخش از مصاحبه ای را که قبلاً روی آن کار کرده ام می آورم:

   محتوای آموزشی بایستی باز از برنامه‌ریزی درسی با نیازسنجی درس آغاز بشود(نداشتنبرنامه‌ریزی درسی) که عموماً در دانشگاه این نیازسنجی به شکل تجربی و نخبگی اتفاق می‌افتد(اتکاء نیازسنجی به خبرگی شخصی افراد) و برهمین اساس محتواها(نبود محتوای مناسب آموزشی مناسب و به روز) دقیقاً اهداف آموزشی را تعقیب نکردند(دنبال نکردن اهداف آموزشی) و دانش لازم رابه فراگیر انتقال نمی‌دهند.


در نمونه مصاحبه بالا می بینید که بخشی از متن به صورت هایلایت زرد مشخص شده. در واقع این بخش از متن حاوی مفهومی است که مد نظر پژوهشگر بوده و می خواهد آن را به کد تبدیل کند.. همان طور که مشاهده می کنید پس از پایان بخش هایلایت شده، پرانتزی آمده که درون آن کلمه یا عبارت به رنگ قرمز مشخص است. این کلمه یا عبارت قرمز رنگ شده، خلاصه شده مفهوم است که از بخش هایلایت شده زرد رنگ بدست آمده و کد آن مفهوم است. به این کد کد اولیه نیز می گویند.

نکته: ممکن است در یک پاراگراف دوبار پشت سر هم به یک مفهوم اشاره شده باشد. در اینجا برخی از پژوهشگران برای از بین نرفتن فراوانی این اشاره و تاکید بر مفهوم، پرارگراف را تفکیک کرده و به صورت تکراری کد مورد نظر را در ادامه می آورند.

مثلاً:

تمام این چیز‌ها باید جمع بشود و البته امتیاز‌ها باید مشخص باشد امتیاز‌های بالا را ارزیاب ضمن آموزش از کلاس درس بدهد به استاد و این امتیاز میان ترم امتیاز دانشجو است(ضعف نظام ارزشیابی آموزشی)  و متأسفانه خودمان هیچ موقع از این کار‌ها را انجام نمی‌دهیم و تنها کاری که می‌کنیم این دانشجو ما سؤال میکند و همان هم به جای امتیاز قرار می‌دهیم(ضعف نظام ارزشیابی آموزشی

در مثال بالا می بینید که از یک پاراگراف طولانی یک مفهوم و کد دوبار استخراج شده است. زیرا پژوهشگر دوبار تاکید را در این بخش از مصاحبه احساس کرده است. بنابراین شما نیز اگر در مصاحبه تان چنین حالتی وجود داشت، بهتر است برای در نظر گرفتن تاثیر تاکید، همین طور عمل کنید

4- میانگین هزینه ورود اطلاعاتو تحلیل و گزارش گیری و... توسط نرم افزار، برای پروژه های مصاحبه محور، حدود هفتصد هزار تومان است و این مبلغ بسته به تعداد بیشتر مصاحبه ها بالاتر خواهد رفت. تعیین دقیق مبلغ پس از انجام نکته 3 و ارسال آن به بنده صورت خواهد گرفت

5- برای ارتباط با بنده، از شماره هایی که در پست اول قرار داده ام (09128481337 و یا 09194947304) استفاده کنید


2- انجام پروژه های کمی شما با SPSS

دانشجویان و پژوهشگران عزیز، اگر پایان نامه یا پروژه شما طبق معمول گذشته، با تکیه بر آمار و از نوع کمی است، شما نیز می توانید برای ورود اطلاعات و محاسبات آماری مربوطه در SPSS با من تماس بگیرد. البته در حال حاضر این نوع از پروژه ها تنها از خانم ها پذیرفته می شود. پس اگر شما دانشجو یا پژوهشگر خانم هستید، تماس بگیرید (09128481337 و یا 09194947304) تا در مورد  نحوه ارتباط و هزینه و... به شما توضیح داده شود.



تاریخ : جمعه 96/11/6 | 2:48 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

به نام قادر علی کل شئ

با سلام

نظر به اینکه کارگاه قبلی نظریه پردازی داده بنیاد، به حد نصاب نرسیده بود، زمان جدید این کارگاه به علاوه کارگاه تحلیل داده های کیفی با نرم افزار NVivo، توسط #انجمن_آموزش_عالی_ایران به نشانی http://www.ihea.ir/fa-ir

اعلام شد.

 

 

جهت ثبت نام ابتدا وارد نشانی http://www.ihea.ir/fa-ir شده و

سپس از منوی خدمات الکترونیک بر روی زیر منوی فروشگاه و شرکت در همایش ها را کلیک کنید.

در این صفحه از منوی سمت راست، بر روی  پرداخت آنلاین هزینه کارگاه های آموزشی کلیک کنید

در صفحه جدیدی که باز می شود، بر روی کارگاه مورد نظر کلیک کرده تا دکمه خرید ظاهر شده و روی خرید کلیک کنید

توجه کنید که در اینجا می تواند یک یا تعداد بیشتری برای شرکت در کارگاه بخرید. مثلاً برای خود دوستانتان یک خرید یکجا انجام دهید.

پس از اینکار دکمه ثبت سفارش ظاهر خواهد شد که باید بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه سفارش خرید وارد شوید

اکنون باید بر روی دکمه سفارش کلیک کنید. 

بقیه روند خرید مانند سایت های ارائه خدمات دیگر است

پس از پایان خرید و پرداخت وجه، شناسه پرداخت راه در فرم ثبت نام کارگاه مورد نظر وارد کنید

فرم کارگاه ها در لینک های زیر در دسترس است

کارگاه نظریه پردازی داده بنیاد #گراندد_تئوری نهم بهمن ماه 1396 (1396/11/09) لینک ثبت نام

کارگاه تحلیل داده های کیفی با نرم افزار NVivo یازدهم بهمن ماه 1396 (1396/11/11) لینک ثبت نام




تاریخ : پنج شنبه 96/11/5 | 8:58 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر


  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ