آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

در ادامه پست قبل (تشخیص پیکسل سوخته (قسمت اول)) حالا می رسیم به اینکه پیکسل سوخته چیه و چطوری اون رو تشخیص بدیم.

البته باید بگم این پُست، راه تشخیص و نه راه ترمیم رو نشون می ده.

قبل از هر چیز باید تعریفی ساده از پیکسل سوخته داشته باشم.

اگه پُست قبلی رو خوب خونده باشید و فهمیده باشید پیکسل یعنی چه، حالا می تونین به راحتی با توضیحاتی که میارم، مفهوم پیکسل سوخته رو متوجه بشین.

پیکسل سوخته، به حالت هایی از پیکسل گفته می شه که نقطه یا نقاط نورانی تشکیل دهنده یپیکسل، همیشه خاموش یا همیشه روشن بمونن.

بذارید باز هم با مثال نشون بدم

در تصویر زیر صفحه نمایشی، به رنگ سیاه در آورده شده. مثلاً شاید یک تصویر زمینه ی سیاه برای صفحه نمایش، انتخاب شده. بالطبع ما نباید جز رنگ سیاه یک دست چیزی دیگه ببینیم

اما نگاه که می کنیم یک نقطه ی قرمز رنگ دیده می شه. درسته که مفهوم سوخته بودن یعنی تاریک شدن و سیاه شدن. اما همون طور که گفتم، در صفحات نمایشگر رنگی، هر پیکسل از سه نقطه ی نورانی به رنگ های قرمز و آبی و سبز، تشکیل شده. خب در این جا شاید اون نقاط نورانی آبی و سبز، درست عمل کردند و خاموش شدند اما نقطه ی نورانی قرمز روشن باقی مونده و این حالت ایجاد شده.

در حالت دیگه ممکنه حتی پیکسل ما، روشن نشه یا باز هم رنگ های دیگه ای غیر از قرمز مشکل داشته باشن. مثل شکل زیر

در این تصویر که البته باید در اندازه ی اصلی ببینید، در قسمتی که با دایره مشکی مشخص شده، نقاطی سیاه یا آبی یا با رنگی دیگه دیده می شه که آبی یک دست تصویر رو بهم زده.

این ها هم نوعی پیکسل سوخته به حساب میان. اونجایی که نقطه سیاه دیده می شه، یعنی هیچ کدوم از سه نور نقاط نورانی تشکیل دهنده ی پیکسل کار خودشون رو درست انجام ندادن و همگی خاموش موندن. و اونجایی که رنگی متفاوت از آبی داریم باز هم مشکل در روشن باقی موندن و خاموش باقی موندن برخی نقاط نورانی تشکیل دهنده پیکسل وجود داره.


نکته ای مهم که باید توجه داشته باشید اینه که، اگر همچین تصویری دیدید، این به معنای سوخته شدن چند ده پیکسل از نمایشگر شماست. چون همون طور که قبلاً گفتم، یک پیکسل اونقدر کوچیک هست که با چشم غیر مسلح دیده نمی شه.




حالا اومدیم و این قدر واضح دچار پیکسل سوختگی نمایشگرمون نشدیم.

اصلاً شاید مثل من رفتین و برای اولین بار یه نمایشگر ال ای دی خریدید. باید توجه داشته باشید که یکی از موارد مهمی که باید بررسی کنید و از سلامت نمایشگرتون اطمینان کنید، همین عدم وجود پیکسل سوخته هست. پیکسل یا پیکسل هایی که مثل تصاویر بالا این قدر واضح نباشن.

خب باید چی کار کنید؟

قبل از هر چیز باید بدونید رزولوشن یا به انگلیسی resolution، نمایشگر شما، حد اکثر چه قدر هست. این مقدار رو می تونید روی کارتون نمایشگر پیدا کنید. باید به دنبال دو عدد بگردید که بین اون ها علامت x (ضرب) باشه.

مثلاً در نمایشگری که من خریدم، عدد 1600X900 نوشته شده. فقط یه توضیح کوچیک می دم که این عدد یعنی چی. این عدد یا این دو عدد می گن، در طولی به اندازه ی یک اینچ ما 1600 پیکسل تو نمایشگر داریم و در عرض یک اینچ 900 پیکسل.

حتماً می دونید که یک اینچ در حدود 2.5 سانتی متر هست. پس حالا متوجه می شید که نمی شه در 2.5 سانتی متر 1600 جز کوچیک رو با چشم ببینیم یا حتی 900 جز کوچیک (پیکسل).

و اگه ما با هر روشی با چشم غیر مسلح، تونستیم نقصی رو در نمایشگر مون ببینیم، مطمئناً این نقص مربوط به چندین پیکسل می شه.

خب بگذریم

حالا که شما هم مثل من تونستید، آخرین رزولوشنی که نمایشگرتون پشتیبانی می کنه رو ببینید، بعد از اینکه از نصب بودن کارت گرافیک هم مطمئن شدید، به تنظیمات ویندوز برای تغییر روزولوشن می رید.

در ویندوز 7 باید این کار رو بکنید

وارد منوی استارت ویندوز می شید


عبارت display setting رو در کادر جستجو تایپ می کنید


در تصویر بالا مشخص کردم که کجا باید عبارت فوق رو تایپ کنید

با تایپ عبارت display setting در قسمت بالای منوی استارت چند گزینه پیشنهاد داده می شه که در واقع این گزینه ها نتیجه جستجوی عبارت مورد نظر هستند. طبق تصویر بالا، روی گزینه change display settings کلیک می کنید.

تا پنجره زیر باز بشه

همون طور که در کادر مشخص شده، روی علامت مثلث سیاه رنگ که با فلش اشاره شده، کلیک می کنید تا به تصویر زیر برسید


بله شما باید طبق تصویر فوق نوار لغزنده رو تا نقطه ای که رزولوشن نمایشگرتون اجازه می ده ببرید بالا. و در نهایت مثل تصویر زیر  روی ok کلیک کنید


حالا نمایشگر ما آماده شده تا تست کنیم آیا پیکسل سوخته ای داره یا نه.

انشالله در پست بعدی، روش تست رو بهتون آموزش می دم


منبع:  http://hallolmasael.parsiblog.com   (حل المسائل)

مطالب مرتبط:

تشخیص پیکسل سوخته (قسمت سوم)

تشخیص پیکسل سوخته (قسمت اول)





تاریخ : یکشنبه 94/7/12 | 3:56 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ