آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

 

#ماشین_مجازی

در این سری از پست ها، در مورد ماشین مجازی (تعریف، انواع و نحوه استفاده‌ از نوعی از ماشین مجازی (کامپیوتر مجازی)) به صورت خیلی ساده بنویسم

خب ماشین مجازی چی هست؟

قبل از اینکه به معنی ماشین مجازی برسیم، باید معنی خود "مجازی" رو بلد باشیم.

معمولاً از کلمه مجازی در برابر کلمه حقیقی استفاده می‌شه.

نمونه خیلی معروف که این روزها خیلی سر زبون‌هاست، دنیای مجازی هست.

بالطبع در برابر این دنیای مجازی دنیای حقیقی قرار داره (همینی که در اون زندگی می کنیم). دنیایی که لمس می‌کنیم. بو می‌کنیم. صدمه می‌بینیم. صدمه می‌زنیم. متولد می‌شیم و می‌میریم (به معنای واقعی)

اما دنیای مجازی چیه؟


 


دنیایی که سعی داره، هر چه دنیا حقیقی داره رو شبیه سازی کنه (مثل اون رو به نوعی دیگه خلق کنه). 

متاسفانه یا بهتر بگم:خوشبختانه، انسان‌ها هنوز نتونستند تمام ویژگی‌های دنیای حقیقی رو شبیه‌سازی کنند. حتی برخی از ویژگی‌هایی که شبیه‌سازی کردند، خیلی ناقص و ابتدایی هست.

فکر کنم منظورم رو متوجه شدید.

همین دنیای اینترنت و ابزارهای ارتباطی جدید و جدیدتر که از این بستر استفاده می‌کنند. اولش وبسایت و وبلاگ‌هایی که بیشتر متن داشتند تا گرافیک. بعد کم کم گرافیک و انیمیشن هم بهش اضافه شد و تا اینجا که خیلی راحت با گوشی تلفنی که (ابتدایی هاش، فقط متن خشک و خالی و صوت رو منتقل می‌کرد و جدیدتر و جدیدترهاش) انواع امکانات رو دارند. شاید بگید دقیقاً چه چیزهایی از این دنیا در دنیای مجازی(مثلاً در همین گوشی‌های تلفن و نرم افزارهایی مثل لاین تلگرام و...) شبیه سازی شده؟


خیلی خلاصه می شمارم:

1- کاغذ: که شبیه اون رو به هر رنگی می‌شه در موبایل ساخت. مثلا تو تلگرام می‌تونی زمینه متن و تصویری که ارسال می‌کنی رو که معنی کاغذ رو می‌ده، به هر رنگ و شکلی دربیاری.

2- مداد و خودکار: که به جای اون صفحه کلید (که البته هم حقیقی وجود داره و هم مجازی) و اثر این صفحه کلید که مثل اثر مداد و خودکار قشنگ می‌شه دید. خوبی این مداد و خودکار مجازی اینه که نگران بدخط بودنت نیستی. هر کس که سواد خوندن و نوشتن داشته باشه، می تونه با هر نوع خطی که دلش خواست بنویسه. می‌تونه بدون کثیف کردن کاغذ مجازی، متنی رو که نوشته، پاک کنه و...

3- صدا: این رو خیلی قبل‌تر از اومدن کامپیوتر، شبیه‌سازی کردند. زمانی که میکروفن و بلندگو رو اختراع کردند. زمانی که تلفن اختراع شد.

4- تصویر: تصویر هم خیلی قبل‌تر از اومدن کامپیوتر، شبیه‌سازی شد. البته اول فقط در حد یک لحظه از زندگی رو تونستند شبیه‌سازی کنند (عکاسی). اما بعد، تصویر واقعی‌تر شبیه سازی شد( فیلم صامت) و باز هم بهتر از قبل (فیلم همراه با صدا)

در زمینه تصویر، باز هم شبیه سازی کامل‌تر شده. (سه بعدی شدن که البته به معنای واقعی باز هم نتونستند، تصویر سه‌بعدی رو ارائه کنند).

....

همین طور هر روز که می‌گذره این دنیا بهتر، شبیه‌سازی می‌شه. شاید روزی برسه که از بو و احساس و لامسه هم شبیه سازی خوبی صورت بگیره.

یه مورد جنجالی این روزها که شبیه‌سازی شده، دوستی‌های مجازی هست. دوستی‌هایی که قبلاً در پشت نوشتار محض بودند. اما بعد با ایجاد اسمایلی (شکلک) تونستند احساس رو نیز تا حدی منتقل کنند.

بگذریم. این دنیای مجازی بود. اما من می‌خوام خیلی جزئی‌تر وارد بخشی از حیطه دنیای مجازی بشم به نام ماشین مجازی.


ماشین مجازی می تونه معنی همین شبیه‌سازی اتوموبیل‌های واقعی رو بده. تو بازی‌ها، زیاد دیدیم. یک بازی مثل نید فور اسپید. در این بازی خیلی چیزهای یک اتوموبیل شبیه‌سازی شده. گاز و ترمز و شتاب و حتی اینرسی. گرافیک و صدا هم جای خود داره.

ماشین مجازی می‌تونه معنی شبیه سازی از یک کارخونه و روند تولیدش را داشته باشه. می‌تونه شبیه‌سازی تکنولوژی‌های روز، مثل راکتور‌های اتمی و شتاب‌دهنده‌های ذرات اتمی باشه (بدون اینکه خطرات واقعی اون‌ها متوجه ما بشه، ما می‌تونیم شبیه‌سازی‌شون کنیم و اتفاقاتی که شاید در حالت حقیقی رخ بده، رو باهاش برخورد کنیم و برای اون اتفاق و مسئله، بدون کوچکترین آسیبی به کسی، راه حل پیدا کنیم).

اما ماشین مجازی می‌تونه معنی شبیه‌سازی از همین کامپیوتری هم که شما پشت اون نشستید و دارید مطلب من رو می‌خونید هم بده. بله همین کامپیوتری که خودش به نوعی دنیای مجازی رو خلق می‌کنه رو می‌شه، شبیه‌سازی کرد و بهش گفت ماشین مجازی!

ماشین مجازی (کامپیوتر مجازی) که می‌تونه هارد دیسک (حافظه دائمی سخت) داشته باشه، می‌تونه رم (حافظه موفقت و نرم) داشته باشه. می‌تونه سی پی یو (واحد مرکزی پردازش اطلاعات) رو داشته باشه. می‌تونه هر قطعه‌ سخت‌افزاری یک کامپیوتر قابل لمس رو داشته باشه. اما مجازی و در واقع همه در دنیا صفر و یک.

خب این کامپوتر مجازی، خیلی قابلیت‌های خوبی می‌تونه‌ برای ما ایجاد کنه که به مرور، در پست‌هایی که در ادامه میاد، انشالله می‌خوام توضیح بدم.

 

منبع

http://hallolmasael.parsiblog.com




تاریخ : یکشنبه 95/1/8 | 12:14 صبح | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ