آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

خب در ادامه پست قبلی به استاندارد ISO 22000 می رسیم.

این استاندارد، مربوط به ایمنی و سلامت غذا و زنجیره غذایی هست. در واقع، می شه به سلامت محصولی غذایی که این استاندارد رو داره، اطمینان کرد.

پس بالاخره به اولین استانداردی که مستقیماً به نفع مردم هست رسیدیم. چون مردم، مستقیماً محصول رو استفاده می کنند و خط تولید و فرایند تولید در ارتباط مستقیم با مردم نیست.

این جا هم با تدوین استاندارد ISO 22000 و سنجش محصولات غذایی با این استاندارد، مردم به سلامت اون ماده ی غذایی اطمینان می کنند

کاربرد این استاندارد رو می شه در مورد کلیه سازمانها در محدوده زنجیره غذایی: شامل تولیدکنندگان مواد اولیه در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و خوراک دام، عوامل درگیر با حمل و نقل و انبارش، فروشگاه‌های خرده فروشی و تامین کنندگان خدمات مرتبط با غذا نظیرخدمات بسته‌بندی و ... به کار برد. چون تمام این بخش ها، در زنجیره سلامت غذایی تاثیر مستقیمی دارند و ایراد در هر کدوم، می تونه به تولید محصول نا سالم منجر بشه.


استاندارد ISO 17020/IEC:

در این استاندارد، فعالیت انواع سازمان های بازرسی کننده سنجش می شه. معیارهای عمومی سازمان بازرسی کننده، به صورت کاملاً به طرفانه و بدون در نظر گرفتن بخشی که از طرف اون سازمان، مورد بازرسی قرار می گیره، توسط این استاندارد سنجیده می شود.

پس، از این استاندارد، سازمان های بازرسی کننده، مراجع تایید صلاحیت و ... برای تطبیق خودشون با معیارهای این استاندارد، می تونن استفاده کنند.


استاندارد ISO 17025/IEC: این استاندارد تخصصی برای کلیه آزمایشگاه‌ های ارائه دهنده ی خدمات اندازه‌گیری، تست، آزمون و کالیبراسیون (آزمایشگاه‌های صنعتی) بدون توجه به تعداد پرسنل یا گستردگی محدوده فعالیتهای آن قابل کاربرد می‌باشد.


استاندارد ISO 16949/TS: با وجود اینکه استانداردهای سری ISO 9000 به دلیل ماهیت مستقلی که دارند، به عنوان پایه و اساس ساخت سیستم مدیریت کیفیت، در بسیاری از سازمان ها استفاده می شوند، اما در صنایعی مثل خودروسازی، به خاطر علاقه ی بیشتر آن صنایع در برآوردن خواسته های کیفی خود!!! (بلا نسبت خودروسازهای ما) اقدام به تدوین الزامات ویژه ای کردند. چون تعداد این الزامات زیاد بودند، با اقداماتی که انجام دادند نهایتاً یک گروه کاری بین المللی در صنعت خودرو ایجاد کردند. در این گروه کاری 176 سازمان بین المللی استاندارد، دست به دست هم می دن و اقدام به یکپارچه سازی الزامات خودروسازان جهان می کنند.

در نهایت استاندارد ISO 16949/TS تدوین می شود.

خوبه که بدونید در تدوین این استاندارد، مراجع زیر به کار گرفته شدند:

- سری استانداردهای بین‌المللی مدیریت کیفیت

ـ نظامنامه های مرجع خودروسازان آمریکایی

ـ نظامنامه های مرجع خودروسازان ایتالیایی

ـ نظامنامه های مرجع خودروسازان فرانسوی

ـ نظامنامه های مرجع خودروسازان آلمانی

   




تاریخ : شنبه 94/8/9 | 10:10 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ