آمار
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نام قادر علی کل شئ

سلام

تو این پست و انشالله چند پست بعدی، می خوام در مورد انواع استاندارد توضیحات خوبی بدم که مطمئنم با این توضیحات، خیلی از شما، فکر خواهید کرد که تا الان چه کلاه بزرگی سرتان رفته است.


خوب یادم هست، وقتی که اولین بار با کلمه استاندارد آشنا شدم، با تصویر زیر هم آشنا شدم.

بله اولین بار با استاندارد کشور خودم آشنا شدم.

البته تو این پست و پست های بعدی، قصد ندارم در مورد استاندارد ملی ایران صحبت کنم. تمرکز من روی استانداردهای بین المملی هست. همون استانداردهایی که صاحبان کالا و خدمات و صنایع، خیلی با آب و تاب و افتخار، به داشتن اون افتخار می کنند. اما تمام حقیقت را نمی گویند و خواسته یا ناخواسته حقیقت را جور دیگری نشان می دهند.


خب اول از همه به سراغ یکی از استانداردهای خیلی معروف، یعنی استاندارد ISO می رم.

راستش به قول آقای قرائتی، من هم خیلی از اطلاعات رو بیهوده می دونم و دونستن و ندونستن بعضی اطلاعات رو واقعاً مفید یا مضر نمی دونم، اما برخی اطلاعات غیر مفید هستند که کنجکاو هستیم بدونیم. برای همین در این حد رو هم در هر موردی که در وبلاگم می نویسم، توضیح خواهم داد.

مثلاً همین استاندارد ISO (ایزو). می دونم خیلی ها به این فکر افتادین که ISO چی هست؟ مخفف چه عباراتی هست؟

پس از اینجا شروع می کنم که ISO یعنی International Organization for Standardization (سازمان بین المللی استاندارد سازی)، که مرکز اصلی اون هم شهر ژنو کشور سوئیس، هست.


تا همین جا بسه و حالا باید بریم سراغ انواع استاندارد ایزو

1- سری استانداردهای ISO  9000: این استاندارد رو به یک محصول نمی دن، بلکه به فرایند تولید یک کالا یا خدمت، در یک واحد تجاری داده می شه. به زبون ساده تر، یعنی وقتی شما کالایی می خرید که این استاندارد در اون ذکر شده، ابداً به معنی استاندارد بودن کیفیت اون کالا نیست. بکله، فقط و فقط نشون می ده که فرایند تولیدی که در اون این کالا تولید شده، اون فرایند، استاندارد هست. البته خب معیارهای خودش هم داره. این سری استاندارد از ISO 9000 شروع می شه و به ترتیب ISO 9001, ISO 9002 و غیره رو شامل می شه.

دامنه استفاده از این استاندارد هم عبارت است از: سازمان های تولیدی، خدماتی، پژوهشی، آموزشی و ...

پس اگر کالایی رو دیدید که دارای استاندارد سری ISO 9000 بود، باز هم باید در سلامت و کیفیت خود کالا شک کنید. چون این استاندارد به فرایند تولید داده شده و نه خود محصول تولیدی.


2- سری استانداردهای ISO 14000: این سری استاندارد، شامل استانداردهای بین المللی در رابطه با سیستم های محیط زیستی است. در این استاندارد مسئله ی اصلی، فرایند تولید یا به عبارتی پشت پرده ی عرضه ی یک کالا هست و نه خود کالا. (درست مثل استاندارد قبلی، با این تفاوت که استاندارد فرایند تولید رو از نظر محیط زیستی بررسی می کنه)

در واقع این گواهینامه به واحدی داده می شه که در درازمدت برنامه‌های عملی برای کمک به پاکیزه موندن محیط‌ زیست داشته باشه و آنها را به درستی اجرا کنه. (باز هم تاکید می کنم که این برنامه ها برای پاکیزه موندن محیط زیست، مربوط به فرایند تولید هست و نه خود کالا. پس ممکنه فرایند تولید کالایی مثل خودرو، این استاندارد رو داشته باشه، اما خود محصول (خودرو) آلاینده ی محیط زیست باشه و خارج از هر استاندارد محیط زیستی.)

لازم به ذکر هست که این سری هم مثل سری قبلی شامل ISO 14000, ISO 14001 و... می شود.

دامنه کاربرد این استاندارد هم  کلیه ی  صنایع و سازمان‌های مختلف تولیدی و خدماتی رو شامل می شه.




تاریخ : شنبه 94/8/9 | 1:35 عصر | نویسنده : پروفسور بالتازار | نظر

  • قالب وبلاگ
  • قالب وبلاگ